Så ofta går våra mobiler sönder – och tips när olyckan är framme

Håll hårt i mobilen! En av fyra tappar sin mobil i golvet varje månad, visar en enkät om mobilvanor från Elon och Yougov. 

Du känner igen det. Det där olycksbådande ljudet av en mobiltelefon som dunsar i golvet. Var fjärde svensk tappar mobiltelefonen i golvet varje månad och hela 16 procent går runt med en sprucken skärm. Det visar en färsk undersökning* från Elon tillsammans med YouGov. 


Men vad beror detta på? Dennis Persson Vendel är säljare på Elon Ljud & Bild i Härnösand och hjälper dagligen kunder med söndriga mobiltelefoner.


– Jag tror varken att det handlar om vårdslöshet eller att vi behandlar telefonen på ett mindre varsamt sätt. Jag läste häromdagen en artikel där en forskare sammanfattade det hela ganska bra: glas är alltid glas. Det finns alltid en risk att skärmen går sönder.

Trasig mobil – vanligaste anledningen till att byta

Enligt Elons undersökning är ett dåligt batteri den vanligaste anledningen till att vi köper nya mobiltelefoner. På andra plats kommer en trasig mobil. Detta är en bild som Dennis Persson Vendel känner igen sig i.


– Trasiga laddkontakter är ett återkommande problem bland våra reparationskunder. Det har oftast att göra med att man använder mobilen mycket när laddkontakten är i, vilket kan leda till ett visst slitage. Men i många fall är det inte fel på mobilen, utan endast själva laddkabeln. 

När olyckan är framme 

Dennis Persson Vendel är van vid att hjälpa kunderna ur sin telefonnöd, inte minst på grund av att butiken i Härnösand har en egen verkstad. Med några enkla steg kan du återställa ordningen. 


– Det första du kan göra är att se vad din försäkring täcker. Därefter rekommenderar jag kunden att komma in till butiken för att få ett kostnadsförslag. När du har bestämt dig är det bara att lämna in mobilen för reparation. Vi lagar en sprucken skärm inom en till tre timmar.


Dennis tillägger:


– Kom in med mobilen så snart du kan. Viktigast är de fall när en bit av skärmen saknas, då kan fukt tränga in och i värsta fall göra mobilen obrukbar.


Men lönar det sig alltid att reparera? Dennis beskriver att det finns flera faktorer som spelar in och att varje fall är unikt, men som regel lönar det sig att laga exempelvis en tvåårig mobil som i övrigt fungerar som den ska.

Var fjärde svensk tappar mobiltelefonen i golvet varje månad, visar en färsk undersökning* från Elon tillsammans med YouGov. 

Så förebygger du problemen 

Att tappa sin nya mobil kan bli en tråkig och kostsam historia. För bara några hundralappar kan du dock minska risken för en sprucken skärm. 


Dennis Persson Vendel tipsar om två olika sorters skydd:


– När det kommer till displayskydd så kan man välja mellan plast och glas. Plastskyddet hjälper främst för repor. Om du däremot köper ett glasat skydd så tål mobilen ganska tuffa smällar. 


Dennis fortsätter:

– Vi tillverkar skräddarsydda skärmskydd i butiken, så kallade displayfilmer, men det finns också färdiga att köpa. Vi rekommenderar dessutom att man köper till ett skyddande skal i samband med mobilköpet, då har man säkrat upp det man kan från början.


När det kommer till mobilbatteriet finns det även där knep som kan förebygga framtida bekymmer.


– Se till att ladda telefonen när det verkligen behövs. Alla telefoner klarar av att spontanladdas men få tänker på att varje laddning sliter på batteriet. Det är bättre att ladda när man har lite lägre nivå på batteriet än om man till exempel har mellan 50–70 procent kvar, avslutar Dennis Persson Vendel. 


Utforska alla mobilskal! 

 

Läs mer:

Därför väljer du att köpa ny mobil

Så laddar du mobilen rätt – tips och tricks 

*Genomförd 20-02-2023, intervjubas: 1000 personer. 

 

Vill du veta mer om den nya energimärkningen, klicka här

Medlemspris