Köpvillkor

Köpvillkor tom 20200527


Bolags- och kontaktinformation
Elon Sverige AB
Box 22094, 702 03 Örebro
Organisationsnummer: 556857-5525
Telefon: 010-220 43 00
E-post: kundtjanst@elon.se


1 KÖP PÅ ELON.SE

Villkoren gäller vid köp av samtliga varor på Elon.se.
Du måste vara minst 18 år för att få genomföra ett köp på Elon.se.
En order som lagts på webbplatsen är bindande. Du får en bekräftelse av din beställning i form av en orderbekräftelse. Om bekräftelsen skulle avvika från din beställning ber vi dig att så snart som möjligt ta kontakt med kundtjänst. Fakta- och prisuppgifter lämnas med reservation för tryckfel, leverantörers prishöjningar, eventuellt oriktigt angivna tekniska specifikationer m.m. samt för slutförsäljning i den utsträckning som är tillåten enligt gällande konsumenträttslagstiftning.


2 BETALNINGSALTERNATIV

Tillsammans med Klarna Bank AB (publ), Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, Sweden, erbjuder vi följande betalningsalternativ där betalningen görs direkt till Klarna:
• Betala inom 14 dagar: Betalningstid är 14 dagar från avsändandet av varorna. Villkoren för att betala inom 14 dagar finner du här.
• Konto: Klarna Konto är en kontokredit som tillhandahålls av Klarna och som ger kredittagaren möjlighet att delbetala sina köp månadsvis med minst 1/24 (minimum 50 SEK) av totala utnyttjade kreditbeloppet eller i enlighet med de i kassan godkända villkoren. För mer information om Klarna Konto inklusive allmänna villkor och Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation finner du här.
• Betala Direkt: Automatisk dragning från ditt bankkonto: baseras på autogiro och ditt konto debiteras ca två bankdagar efter köpet genomförts eller att varan skickats. Villkoren för användande av autogiro finner du här.
Du hittar mer information om Klarna och kan läsa deras användarvillkor här.
För att kunna erbjuda en uppsättning av olika betalningsalternativ behöver vi dela dina person-, kontakt- och orderuppgifter med leverantören av respektive betaltjänst. Vi rekommenderar dig att läsa vår sekretesspolicy här.
Användningen av dessa uppgifter regleras i enlighet med gällande dataskyddslag och Klarnas sekretesspolicy.


3 LEVERANSALTERNATIV

Du kan själv välja det leveransalternativ du anser lämpligast enligt vad som anges nedan.

3.1 Hämta i butik
Du kan alltid välja att hämta dina beställda varor i din valda Elon-butik. Att hämta varorna i butik är kostnadsfritt. När produkten finns att hämta i butik aviserar butiken detta via e-post och sms när varan är klar att hämtas. Leveranstid är normalt 2-5 arbetsdagar. Din beställda vara finns reserverad i butik i högst en månad.

3.2 Hemleverans med installation och bortforsling av vitvara
För att vi ska kunna erbjuda hemleverans måste minst en av varorna köpas med installation. Hemleverans med installation erbjuds endast om adressen som varan ska levereras till ligger inom en körsträcka om 30 km från din närmsta Elon-butik. Körsträckan får inte inkludera färjetransport. Butiken från vilken varan ska levereras kontaktar dig för att boka tid för leverans inom 2 arbetsdagar. Installation sker på befintliga uttag.
Om en vitvara behöver bäras upp mer än två trappor tillkommer en kostnad på 199 kr per vitvara. 
Om du i samband med beställning av vitvara även beställer tillbehör eller småelsprodukt (exempelvis kaffebryggare, eltandborste eller vattenkokare) levereras dessa utan extra kostnad.
För refuserade leveranser debiterar vi dig 499 kr för uppkomna administrations- och omkostnader. Tänk därför på att alltid i god tid meddela oss om du inte kan ta emot en vara på överenskommen tidpunkt.

3.3 Leverans till tomtgräns/port
Leverans av varor till tomtgräns/port hanteras av vår speditör eller fraktförare (”Transportpartner”). Du ansvarar själv för att varorna bärs in, det ingår inte i tjänsten som du beställt. Transportpartnern aviserar när leverans kan ske via sms. Du måste svara på detta sms att du godtar den leveranstid och dag som Transportpartnern angett. Normal leveranstid är 3-7 arbetsdagar.
Om du i samband med beställning av vitvara även beställer tillbehör till dessa levereras tillbehören utan extra kostnad.
För en leverans som inte kunnat genomföras av skäl som du som mottagare ansvarar för debiterar vi dig 499 kr för uppkomna administrations- och omkostnader, samt vår faktiska kostnad för returfrakt till terminal. För att få varan utkörd till dig igen behöver du kontakta vår Transportpartner för bokning av ny tid eller själv hämta varan på terminal. Du får själv stå för kostnaden för ny utkörning av varan. Tänk därför på att alltid meddela oss i god tid om du inte kan ta emot en vara på överenskommen tidpunkt.

3.4 Leverans till ombud
Om du har valt leverans till ombud kommer dina varor att levereras till ditt närmaste serviceombud. Normal leveranstid är 2-5 arbetsdagar. Vår Transportpartner aviserar när varorna kan hämtas via sms. Om varan inte hämtas ut hos ombudet inom 14 dagar skickas den tillbaka till oss.
För ej utlösta paket debiterar vi dig 199 kr för uppkomna administrations- och omkostnader. Tänk därför på att alltid meddela oss i god tid om du inte kan ta emot en vara.

3.5 Leveranstider
Om du har valt att få varan levererad till ombud enligt vad som anges i punkt 3.4 kommer du att få en leveransbekräftelse med spårningsnummer där du kan följa ditt paket. Vid beställningar till tomtgräns/port kommer vår Transportpartner att avisera dig med dag för leverans mellan kl. 07 och 17.
Nedan kan du se olika leveranstider för samtliga olika leveranssätt. Leveranstiden är angiven i antal arbetsdagar.

Fraktsätt Leveranstid
Leverans till ombud 2-5 dagar
Leverans till tomtgräns/port 3-7 dagar
Hämta i butik

2-5 dagar

Hemleverans med installation  Enligt överenskommelse med butik

 

4 ÅNGERRÄTT

4.1 Öppet köp - 30 dagar
Du har enligt lag alltid rätt att ångra ditt köp av varor på Elon.se, utan att ange något skäl, inom 14 dagar från det att du har tagit emot varan. Elon har för sina kunder förlängt tiden för ångerrätten och lämnar öppet köp i totalt 30 dagar från det att du har tagit emot varan. Du får lov att packa upp och titta på/undersöka din vara och ha din ångerrätt kvar. Tänk på att hantera varan varsamt och endast i den utsträckning som är nödvändig för att fastställa varans art, egenskaper och funktion. En vägledning är att du får hantera varan som du skulle få ha gjort i butik. Skulle du därefter ångra ditt köp är du varmt välkommen att returnera varan kostnadsfritt i valfri Elon-butik. Har du inte möjlighet att returnera varan i butik utan vill skicka tillbaks den till Elon Centrallager står du för returkostnaden. Returbokning ska göras med Elon Kundtjänst.
Vill du ångra ditt köp måste du meddela oss detta inom den tidsfrist som gäller för ångerrätten enligt vad som anges ovan, använd returblanketten som följde med i leveransen. Om du var inloggad när du gjorde ditt köp kan du skicka en returförfrågan via ”Mina sidor” på Elon.se genom att klicka på ”Orderhistorik”. Om du skickar tillbaka eller lämnar tillbaka varan i butik inom den angivna ångerfristen, anses du genom detta ha uppfyllt kravet på att meddela oss att du ångrar ditt köp.
OBS! Vi ber dig notera att det inte betraktas som ett utnyttjande av ångerrätten att inte hämta ut ett paket eller att inte ta emot en leverans.

4.2 Öppet köp - 365 dagar för medlemmar i Elon Club
För dig som är medlem i Elon Club lämnas 365 dagars öppet köp på din vara. De första 30 dagarna gäller villkor enligt punkt 4.1, d.v.s. du får lov att packa upp och titta på/undersöka din vara. Om du önskar returnera en vara efter de första 30 dagarna gäller att varans förpackning ska vara obruten och att varan skall vara oanvänd. Öppet köp 365 dagar gäller endast om du var medlem i Elon Club vid köptillfället och därefter utan avbrott fram till returtillfället. Notera att du alltid kan välja att frånsäga dig reklamutskick från Elon Club men ändå vara medlem.

4.3 Undantag från ångerrätt
Ångerrätten gäller inte för varor med bruten plombering som inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl, t.ex. vissa personvårdsprodukter. Ångerrätten gäller inte heller för tjänster, t ex installationstjänster, som har fullgjorts under ångerfristen om du bett om att tjänsten ska utföras innan ångerfristen löpt ut. Andra undantag från ångerrätten följer av lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler.

4.4 Returvillkor
Om du ångrar ditt köp kan du välja mellan att skicka tillbaka varan till oss eller lämna tillbaka varan i valfri Elon-butik. Du måste returnera varan utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar efter den dag då du meddelat oss om ditt beslut att utnyttja din ångerrätt. Du står själv samtliga kostnader för returfrakten.
Vid retur måste varan paketeras väl och lämpligen i samma emballage som den levererades i för att minimera risken för transportskador. Varan som returneras ska vara komplett, vilket innebär att alla delar, tillbehör, bruksanvisningar m.m. ska återsändas till oss. Om du hanterat varan utöver vad som är tillåtet eller om någon del av varan saknas är du ansvarig för varans minskade värde och vi förbehåller oss rätten att vid återbetalningen göra avdrag för värdeminskningen.

4.5 Återbetalning
Om du ångrar ditt köp kommer vi att betala tillbaka allt det du betalat till oss, vilket innebär att vi förutom varuvärdet återbetalar exempelvis leveranskostnader, med undantag för vad som anges nedan. Som anges ovan i punkt 4.4 står du själv för samtliga kostnader hänförliga till returfrakten.
Om du ångrar köpet av endast en del av de varor som du beställt kommer vi att betala tillbaka värdet av den del av varorna som returnerats och eventuella kostnader som är hänförliga endast till dessa varor. Vid retur av en del av varorna kommer vi dock inte att återbetala allmänna kostnader hänförliga till köpet, t. ex. leveranskostnader eller administrativa avgifter. Om du ångrar köpet av en vara som är en del av ett paketerbjudande återbetalas det belopp som återstår när köpeskillingen minskas med övriga varors ordinarie pris.
Om du bett att en tjänst, exempelvis installation, ska börja utföras innan ångerfristen löpt ut förbehåller vi oss rätten att ta betalt för eventuellt arbete som hunnit utföras före det att du meddelar oss att du ångrar köpet.
Beroende på vilken betalningsmetod du har valt kommer Klarna att kreditera din faktura eller återbetala pengarna till det kort/bankkonto från vilket betalningen drogs vid köpet. Återbetalningen kommer inte att kosta dig något.
Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar från den dag då vi fick ditt meddelande om att du ångrat köpet. Vi förbehåller oss dock rätten att avvakta med återbetalningen tills vi fått tillbaka varan från dig eller tills du sänt in ett bevis på att du återsänt varan, beroende på vilket som inträffar först.


5 REKLAMATION

5.1 Allmänt
Om din vara skulle vara felaktig eller om det uppstått fel vid eller dröjsmål i leveransen har du rätt att reklamera ditt köp. Du kan då ha rätt att kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller, i allvarliga fall, ha rätt att häva köpet och få pengarna tillbaka. Du kan dessutom ha rätt att kräva skadestånd.
Om du anser att en vara är felaktig ska du kontakta vår kundtjänst och beskriva felet. I meddelandet måste vi även få information om referensnummer och orderdatum.
Skicka gärna meddelandet via e-post till vår kundtjänst. Tänk på att du måste skicka meddelandet inom skälig tid efter det att du märkt eller borde ha märkt felet. Meddelande som skickas inom två månader efter det att du märkt felet anses alltid ha lämnats i rätt tid. Du måste reklamera felet senast inom tre år från det att du har tagit emot varan.
När du reklamerar en produkt utgår vi bland annat ifrån din beskrivning av felet och det är därför viktigt att den är så utförlig som möjligt. Om produkten visar sig vara felfri eller att skadan uppstått p.g.a. yttre åverkan, debiterar vi dig en felsökningsavgift samt eventuella fraktkostnader.
Vid giltig reklamation står vi för alla dina kostnader, t.ex. returfrakt, i anledning av reklamationen. Bifoga en kopia på kvittot för returfrakten i ditt e-postmeddelande eller brev för en så snabb hantering som möjligt.

5.2 Transportskada
Du ska alltid undersöka emballaget ordentligt när varan tas emot så att eventuella transportskador upptäcks redan vid leveransen. Om du upptäcker en transportskada på en vara bör du se till att detta noteras på den del av fraktsedeln som chauffören behåller. Anmälan om transportskada ska ske i enlighet med punkt 5.1.


6 GARANTIER

Vi lämnar alltid 1 års garanti på alla våra varor. På utvalt sortiment lämnar vi även en utökad garanti om 3 eller 5 år. Det framgår på produktsidan om den specifika produkten omfattas av vår utökade garanti.
Den 3-åriga garantin innebär huvudsakligen att fel som upptäcks under garantitiden förutsätts ha funnits vid varans avlämnande, du har därmed inget ansvar för att bevisa orsaken till felet. Fullständig beskrivning av den 3-åriga garantin hittar du här.
Den 5-åriga garantin innebär i huvudsak att du har en väsentligt längre tid under vilken du kan få ersättning för fel i en vara och att fel som upptäcks under garantitiden förutsätts ha funnits vid varans avlämnande. Du har därmed inget ansvar för att bevisa orsaken till felet. Fullständig beskrivning av den 5-åriga garantin hittar du här.


7 KUNDTJÄNST

För att få svar på dina frågor kring produkter, leverans- och fraktvillkor, för att ångra eller reklamera ett köp eller för att framföra klagomål eller andra synpunkter är du välkommen att höra av dig till vår kundtjänst på telefonnummer 010 - 220 43 00 eller via e-post till kundtjanst@elon.se.


8 PRODUCENTANSVAR FÖR ELEKTRISKA OCH ELEKTRONISKA PRODUKTER

All elutrustning innehåller ämnen som kan vara skadliga för miljön och människan. Det är viktigt att se till att dessa ämnen inte hamnar på fel ställe. Vi tar producentansvar för omhändertagande av elektriska och elektroniska produkter vilket innebär att vi ska se till att uttjänta produkter samlas in och omhändertas. Vi tar vårt producentansvar genom vårt medlemskap i El-Kretsen.


9 TVISTER

Vi strävar efter att samtliga kunder ska vara nöjda. Vi försöker alltid att i första hand komma överens med dig om en lösning för det fall någonting blivit fel. Kontakta därför gärna vår kundtjänst om du inte är nöjd.
Om en tvist uppstår som vi inte kan lösa tillsammans kan du vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden. Vi medverkar vid eventuella förfaranden i Allmänna Reklamationsnämnden och följer deras rekommendationer.
Allmänna Reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm
http://www.arn.se
Om en tvist uppstår som vi inte kan lösa tillsammans kan du vidare ha möjlighet att använda dig av Europeiska Kommissionens online-plattform för alternativ tvistlösning, som du hittar på http://ec.europa.eu/odr. Vänligen notera att plattformen är till för att ge konsumenter och företag en ingång för prövning av tvister som uppstått vid gränsöverskridande e-handel. Du som kund har där möjlighet att lämna in klagomål på alla officiella EU språk.
Tvister kan även prövas av svensk allmän domstol.


10 PERSONUPPGIFTER

Se vår integritetspolicy för mer information om hur och varför dina personuppgifter samlas in, behandlas och lagras.


11 COOKIES

Cookies är små textfiler som lagras på din dator. Vi använder cookies på vår webbplats för att förbättra kvaliteten och för att möjliggöra vissa funktioner, exempelvis för att hålla ordning i din kundkorg. Största delen av de cookies vi använder tas bort från din dator när du stänger webbläsaren. Vissa cookies lämnas kvar på din dator för att användas nästa gång du besöker webbplatsen.
Du kan ställa in din webbläsare så att cookies inte lagras på din dator, men du kommer då inte att kunna handla på vår webbplats. Du kan även välja att datorn ska fråga om du vill ha en cookie varje gång den är på väg att lagras på din dator.
Utförlig information om de cookies vi använder hittar du här.

Hittar du inte svaret på din fråga?

Kontakta oss

Vill du veta mer om den nya energimärkningen, klicka här

Medlemspris