Öppet köp & ångerrätt hos Elon

Du har enligt lag alltid rätt att ångra ditt köp av varor på Elon.se, utan att ange något skäl, inom 14 dagar från det att du har tagit emot varan. Elon har för sina kunder förlängt tiden för ångerrätten och lämnar öppet köp i totalt 30 dagar från det att du har tagit emot varan. Du får lov att packa upp och titta på/undersöka din vara och ha din ångerrätt kvar.

Tänk på att hantera varan varsamt och endast i den utsträckning som är nödvändig för att fastställa varans art, egenskaper och funktion. En vägledning är att du får hantera varan som du skulle få ha gjort i butik. Skulle du därefter ångra ditt köp är du varmt välkommen att skicka tillbaka eller lämna din vara i retur till valfri Elon-butik.


[Vill du ångra ditt köp måste du meddela oss detta inom den tidsfrist som gäller för ångerrätten enligt vad som anges ovan.] Meddelandet måste klart och tydligt ange vilket köp det rör sig om och att du ångrar köpet.

 

Om du var inloggad när du gjorde ditt köp kan du skicka en returförfrågan via ”Mina sidor” på Elon.se genom att klicka på ”Orderhistorik”. Gjorde du ditt köp utan att logga in kontaktar du vår kundtjänst. Du kan även använda Konsumentverkets returmall som du når genom att klicka här. Om du skickar tillbaka eller lämnar tillbaka varan i butik inom den angivna ångerfristen, anses du genom detta ha uppfyllt kravet på att meddela oss att du ångrar ditt köp.
OBS! Vi ber dig notera att det inte betraktas som ett utnyttjande av ångerrätten att inte hämta ut ett paket eller att inte ta emot en leverans.

 

Undantag från ångerrätt
Ångerrätten gäller inte för varor med bruten försegling som inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl, t.ex. vissa personvårdsprodukter, såsom vissa tandvårds-, hårvårds- och hårborttagningsprodukter, eller hörlurar (in-ear). Inte heller gäller ångerrätten för programvara, spel och film vars försegling brutits. För produkter som laddas ner digitalt gäller inte ångerrätten när du fått åtkomst till licensnyckeln. Ångerrätten gäller inte heller för tjänster, t ex installationstjänster eller köp av abonnemang, som har fullgjorts under ångerfristen om du bett om att tjänsten ska utföras innan ångerfristen löpt ut. Andra undantag från ångerrätten följer av lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler.

Returvillkor – hur lämnar jag tillbaka en produkt
Om du ångrar ditt köp kan du välja mellan att skicka tillbaka varan till oss eller lämna tillbaka varan i valfri Elon-butik. [Du måste returnera varan utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar efter den dag då du meddelat oss om ditt beslut att utnyttja din ångerrätt.] Du står själv samtliga kostnader för returfrakten.


Vid retur måste varan paketeras väl och lämpligen i samma emballage som den levererades i för att minimera risken för transportskador. Varan som returneras ska vara komplett, vilket innebär att alla delar, tillbehör, bruksanvisningar m.m. ska återsändas till oss. Om du hanterat varan utöver vad som är tillåtet eller om någon del av varan saknas är du ansvarig för varans minskade värde och vi förbehåller oss rätten att vid återbetalningen göra avdrag för värdeminskningen.
Vissa av våra varor är för skrymmande för att återsända med postpaket, exempelvis kylskåp. Vill du returnera en större produkt som levererats av vår Transportpartner tar du kontakt med dem för att boka upphämtning. Fraktkostnaden betalar du direkt till vår Transportpartner. Som exempel kan anges att en retur av ett kylskåp normalt medför en kostnad om ca 400 kr.

Återbetalning
Om du ångrar ditt köp kommer vi att betala tillbaka allt det du betalat till oss, vilket innebär att vi förutom varuvärdet återbetalar exempelvis leveranskostnader, med undantag för vad som anges nedan. Som anges ovan i punkt 4.4 står du själv samtliga kostnader hänförliga till returfrakten.
Om du ångrar köpet av endast en del av de varor som du beställt kommer vi att betala tillbaka värdet av den del av varorna som returnerats och eventuella kostnader som är hänförliga endast till dessa varor. Vid retur av en del av varorna kommer vi dock inte att återbetala allmänna kostnader hänförliga till köpet, t. ex. leveranskostnader eller administrativa avgifter. Om du ångrar köpet av en vara som är en del av ett paketerbjudande återbetalas det belopp som återstår när köpeskillingen minskas med övriga varors ordinarie pris.
Om du bett att en tjänst, exempelvis installation, ska börja utföras innan ångerfristen löpt ut förbehåller vi oss rätten att ta betalt för eventuellt arbete som hunnit utföras före det att du meddelar oss att du ångrar köpet.
Om du har valt ett dyrare fraktalternativ än vår standardfrakt, förbehåller vi oss rätten att vid återbetalning göra avdrag för den del av fraktkostnaden som överstiger kostnaden för vår standardfrakt.
Beroende på vilken betalningsmetod du har valt kommer Klarna att kreditera din faktura eller återbetala pengarna till det kort/bankkonto från vilket betalningen drogs vid köpet. Återbetalningen kommer inte att kosta dig något.
Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar från den dag då vi fick ditt meddelande om att du ångrat köpet. Vi förbehåller oss dock rätten att avvakta med återbetalningen tills vi fått tillbaka varan från dig eller tills du sänt in ett bevis på att du återsänt varan, beroende på vilket som inträffar först.

Text  Villkor öppet köp; https://elon.se/kopvillkor

Om du vill returnera din produkt kan du välja att antingen lämna tillbaka den i butik kostnadsfritt eller skicka den i retur till centrallager, och själv stå för returfrakten.  

Hittar du inte svaret på din fråga?

Kontakta oss

Vill du veta mer om den nya energimärkningen, klicka här

Medlemspris