Frågor och svar om ljud, bild & datorer

 

Vad är viktigast: förstärkare eller högtalare?

Båda är viktiga beroende på din behov. Om du absout vill använda förstärkare är det är viktigt att Förstärkaren kan klara kvaliteten som du vill ha och har rätt balans och tillräckligt med bas och diskant. Och självklart en högtalare som kan klara detta.

Vad bör jag tänka på innan köp av dator?

Vad ska den användas den till? Spel, streaming, skolarbete eller bildredigering? Man ska välja olika typ av processor och ramminne beroende på användningsområde.

  • Ska ni bära och flytta på den – köp en dator som har ett ordentligt chassi och inte väger så mycket.
  • Skriver ni långa artiklar? Köp en dator som har mjuka knappar på tangentbordet.
  • Ska ni spela? Köp en dator som har ett tangentbord anpassat till spel.
  • Jobbar ni mer än en timme i stäck, tänk på skärmen också.

 

Måste man ha router till mobilt bredband?

Egentligen inte, man kan använda sin mobiltelefon som en hotspot. Batterilivslängden kommer dock påverkas mycket och tänk på att ni får betydligt bättre hastighet om ni använder router.

Vad är viktigast: förstärkare eller högtalare?

Båda är viktiga beroende på din behov. Om du absout vill använda förstärkare är det är viktigt att Förstärkaren kan klara kvaliteten som du vill ha och har rätt balans och tillräckligt med bas och diskant. Och självklart en högtalare som kan klara detta.


Vad bör jag tänka på innan köp av dator?

Vad ska den användas den till? Spel, streaming, skolarbete eller bildredigering? Man ska välja olika typ av processor och ramminne beroende på användningsområde.

  • Ska ni bära och flytta på den – köp en dator som har ett ordentligt chassi och inte väger så mycket.
  • Skriver ni långa artiklar? Köp en dator som har mjuka knappar på tangentbordet.
  • Ska ni spela? Köp en dator som har ett tangentbord anpassat till spel.
  • Jobbar ni mer än en timme i stäck, tänk på skärmen också.

Måste man ha router till mobilt bredband?

Egentligen inte, man kan använda sin mobiltelefon som en hotspot. Batterilivslängden kommer dock påverkas mycket och tänk på att ni får betydligt bättre hastighet om ni använder router.


Om du har en fråga som du vill se besvarad på någon av våra expertsidor kan du mejla info@elongroup.se.
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon av våra experter, mejla camilla.waldmark@elongroup.se.

Möt vår expert inom ljud & bild

 

Namn: Johan Nord.

Ålder: 43 år.

Butik: Elon Ljud & Bild på Lidingö. 

Ansvarsområde: Butiksägare.

Yrkesbakgrund: Försäljning inom service i närmare tjugo år. 

Familj: Särbo och två barn.

Utbildning: Chefsskola, en slags expertutbildning med fokus på ledarskap och butiksdrift som görs internt.

JOHAN NORD

Produkterna inom hans specialistområde drivs av elektrisk och kemisk energi, men för honom själv är kundkontakten den största energikällan. Möt Elons nya Ljud & Bild-expert, Johan Nord.


Johan Nord driver butiken Elon Ljud & Bild på Lidingö i Stockholm tillsammans med sin kompanjon, Peter Fastén. Detaljhandel är ett välbekant område för Johan som numera varit butiksägare i tio år och jobbat inom service i närmare tjugo. Under 2024 kommer du även lära känna honom som en av dem som förgyller ditt sociala medie-flöde med spännande “unboxings” och hjälpsamma expertvideos. 


Vad har du för erfarenhet av området Ljud & Bild? 

– Jag har en bred erfarenhet av det. Och det är just bredden som är min styrka. Jag har under mina tjugo år inom service hunnit jobba med många olika varumärken, lösningar och hur man får det att hänga ihop. 

 

Hur blev du intresserad av det här? 

– Mitt driv är det sociala och jag får energi av att prata med kunder och bygga relationer. När jag började en gång i tiden kunde jag knappt starta en VHS-spelare, men jag hade lätt för att lära mig och försäljningen hade jag redan koll på sedan tidigare. Sedan dess har intresset för Ljud & Bild-området bara vuxit. Jag gillar att hitta produkter som kan skapa en upplevelse åt mina kunder.

 

Vad är ditt vanligaste råd till någon som ska köpa en Ljud & Bild-produkt?

– Mitt motto är “Keep it simple”. Ju lättare produkten är att använda, desto mer kommer du att använda den. Sen kan det såklart variera från kund till kund, alla är på olika nivåer. Och det är just det som är vår uppgift, att lyssna in kundens behov och se vilken typ av "användare" personen är. 

 

Vad ser du för trender inom ditt område under de närmaste åren?

– En stor trend som fortfarande pågår är att tv-apparaterna växer i storlek och blir mer “levande produkter”. Tv:n är inte bara en tv, den vävs ihop med hemmet och blir en mer aktiv del av det. Vi har till exempel tv-apparater som fungerar som tavlor och som liknar möbler.

 

Vad är det bästa med ditt jobb?

– Det allra bästa är alla kunder jag får träffa. De ger mig verkligen energi. Sen älskar jag också att få jobba med något jag själv kan påverka och jobba med från grunden, vilket jag gör som butiksägare.

 

Bonusfrågan:

Hur skapar man den bästa tv-upplevelsen? 

– Utgå alltid ifrån miljö och intresse, var ska tv:n stå och vad ska den användas till? Det kommer sedan att avgöra vilken bildprestanda och bildkvalitet du behöver – till exempel är QLED och OLED populära. Sen är det lätt att glömma bort ljudet, men det gör mycket för upplevelsen när du kollar på sport, film och serier. Ett ljudsystem behöver heller inte vara så stort och komplicerat. Det är dessutom lätt att koppla till tv:n. 

Namn: Medi Khaghani.

Ålder: 38 år. 

Butik: Elon på Sveavägen i Stockholm. 

Ansvarsområde: Utbildningsansvarig och säljare inom ljud & bild-kategorin. 

Yrkesbakgrund: Över 20 års erfarenhet inom försäljning.

Familj: Två barn. 

Utbildning: Kandidatexamen inom elektronik och telekom på Blekinge tekniska högskola, bland flera.

Utmärkelser: Bästa säljare samt bästsäljande butik. 

Medi Khaghani

Medi tänker långt ifrån fyrkantigt när det kommer till skärmar. Elons nya ljud & bild-expert vill locka ut fler ur sina teknikskygga skal och in i nya spännande världar.

 

Medi Khaghani har jobbat som säljare i 20 år. Han menar att mycket handlar om att få kunderna att tänka annorlunda kring teknik, att helt enkelt våga testa på det nya. Lite extra brinner han för tv-apparater och telekom, något han studerat på universitetsnivå i flera länder.

 

Vad har du för erfarenhet av området?

– Jag har jobbat med försäljning i nästan hela mitt liv. Sen har jag har studerat teknik, försäljning och marknadsföring på fyra olika universitet, vilket gör min nuvarande roll – där jag även är utbildningsledare inom ljud och bild-segmentet – till en perfekt kombination. 

 

Hur blev du intresserad av det här?

– Alla tror att en säljare bara säljer, men det handlar mycket om att leda kunden in i nya teknikvärldar. Det handlar om inspiration och vägledning, men också att ändra ett mindset, och det tycker jag är väldigt spännande. 

 

Vad är ditt vanligaste råd till någon som ska köpa en ny tv-apparat?

– Den viktigaste frågan att ställa sig är: vad ska du titta på? Ska du till exempel streama mycket, då behöver du en TV-apparat som är anpassad efter det. Sen råder jag alltid till att välja TV efter placering, ska den vara i ett rum med stort ljusinsläpp så behöver du ta hänsyn till det. 

 

Vad ser du för trender inom ditt område närmaste åren?

– Framtiden för dator, tv, telefon kommer vara ganska lika: vi kommer att se hur de blir mer och mer uppkopplade till varandra. Det kommer i sin tur ställa högre krav på operativsystemet. En detalj som sticker ut är också lampor som anpassar sig efter TV:n och den omkringliggande miljön - allt för att förhöja TV-upplevelsen. 

 

Vad är det bästa med ditt jobb?

–Det bästa är att kunna ge inspiration till kunderna, en del kunder känner sig lite osäkra kring sin teknik, men det är egentligen bara att prova sig fram!

 

Bonusfrågan:

Vilka funktioner skapar den bästa tv-upplevelsen, enligt dig?

– Investera i bra ljud! Jag brukar säga att det är femtio procent ljudet och femtio procent tv:n som gör jobbet, så välj gärna en separat soundbar. 

Vill du veta mer om den nya energimärkningen, klicka här

Medlemspris